1-2-3 rykende ferske tutorials

Forrige helg strikket jeg ferdig de fine minmote balaklava. Hvis du ikke har strikket så mye tidligere, så kan balaklava være et fint prosjekt når du skal ta steget fra nybegynner til litt mer erfaren. Balaklavaen jeg strikker byr på noen flere utfordringer strikketeknisk enn noen av de andre oppskriftene jeg har sett, men dette klarer du 😉😊

Du finner forøvrig full tutorials Hvordan strikke balaklava med video og forklaringer på norsk.

Jeg har også laget 3 ekstra tutorials, som viser noen av strikketeknikkene jeg har brukt. Disse kan så klart brukes på alle andre plagg. For at de skal være lett å finne har jeg splittet de opp i separate videoer.

 

Ut fra den opprinnelig oppskriften på balaklava skal man i utgangspunktet felle av på vanlig måte på toppen av balaklavaen, for å sy delene sammen etterpå. Jeg valgte å maske sammen maskene, da jeg syns en sømløs avslutning er veldig pent.

 

Slik masker jeg sammen:

 

 

I kanten på balaklavaen er det avfelling av masker. Du kan felle helt vanlig rettmasker hele veien, men jeg valgte å felle i vrangbord. Det har jo så klart ingen ting å si her, fordi kanten skal uansett sys fast på innsiden av balaklavaen.

 

Hvis du trenger en video på hvordan du feller av i vrangbord, så kan du sjekke denne.

 

 

Tidligere festet jeg tråder på strikkingen ved å sy på innsiden av plagget frem og tilbake med tråden. Da syns jeg at jeg fikk litt hard, lang og tykk “klump” akkurat der hvor tråden er festet. Nå har jeg lært meg en teknikk som gjør at det nesten ser like bra ut på innsiden som utsiden.

 

 

Ønsker alle en fin-fin kveld videre.

 

FrkBartnes 🧡

Du finner meg på også på YouTube og Instagram.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg