Den perfekte boka for fremtiden

I fjor høst oppdaget jeg BuJo, også kalt bullet journal.

Opprinnelig var dette en måte for de med diagnosen ADHD å holde oversikt over gjøremål, kalender og rett og slett organisering av «livets» gjøremål. Etter hvert har BUJO tatt sosiale medier med storm, og har gått fra en enkel liste med kulepenn til å bli en måte for mange å uttrykke sin kreative side.

Jeg trodde egentlig ikke dette skulle bli min type greie, fordi jeg er godt vant med å bruke Google kalender. Jeg tror jeg har brukt Google for å holde oversikt over hverdagen i over 15 år. Jeg er i tillegg veldig fan av digitale løsninger jeg kan ta med meg på mobilen, og tenkte at en fysisk bok vil for meg være å ta mange steg tilbake.

Imidlertid tok nysgjerrigheten overhånd og den wanna-be kreative siden i meg klarte ikke å stå i mot. Jeg har funnet min egen måte å drive med BUJO på. Jeg er ikke den flinkeste til å tegne eller skrive nydelig kalligraf. Så jeg har funnet min måte å gjøre dette på.

Jeg har i dag 3 bullet journal (!):

  1. Hverdagens gjøremål
  2. Månedelig og årlige minner
  3. Søm- og strikkeprosjekt

Sistnevnte er den nyeste.

Slik ble min første søm-side

Her kan jeg skrive ned mønster jeg har brukt, garnmengde, stofflengde, endringer og justeringer – og alt midt i mellom og utenfor – som kan være greit å ha neste gang jeg skal søm/strikke samme prosjekt. Jeg bruker ofte akkurat samme mønstrene (særlig på søm) om og om igjen, men jeg glemmer for eksempel hvor bred halsribben er for hver gang, eller hvor mye jeg kuttet i lengden på en genser. Dette er noe som ikke endrer seg fra gang til gang, og derfor fint å kunne skrive ned et sted.

 

Jeg har gjort noen endringer på balaklava-oppskriften.

Du finner forøvrig hele Balaklava-oppskriften med endringer HER.

 

FrkBartnes 🧡

Du finner meg på også på YouTube og Instagram.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg