Det meste på syrommet lever på lånt tid

De siste dagene har jeg ikke klart å legge fra meg tanken om å endre på syrommet igjen. Jeg har brukt utallige timer på finn.no for å se hvilke løsninger som fins på skrivepult, og sittet mange timer på syrommet og latt fantasien løpe løpsk.

 

Dette er syrommet mitt i dag. I alle fall kroken på et kombinert gjesterom / syrom / kontor.

 

Sybordet

 

I dag har jeg et Micke skrivebord fra ikea (utgått modell).

 

Mål: 120 x 50 cm.

 

Fordeler:

  • Langt nok til 2 symaskiner (i alle fall overlock og symaskin)
  • Tar ikke så mye plass

Ulemper:

  • Hyller på siden jeg syns skaper mer rot enn fornuft (som også hindrer meg fra å ha noe inntil skrivebordet på den siden)
  • Skuffen under skrivebordsplata bruker jeg ikke (upraktisk når jeg syr, da jeg heller liker å ha ting tilgjengelig enn å flytte stolen for å få tak i det)
  • Kunne vært litt bredere
  • Hyllen gjør at det er litt smalt for å beina når man skal nå den symaskina til høyre

 

Hylle

 

 

I tillegg har jeg en Kallax hylle fra Ikea med skuffeinnsats og 2 stk Lekman bokser.

 

Mål: 77 x 147 cm

 

Fordeler:

  • Skuffeinnsatsen og rommet ved siden er lett å nå fra sybordet
  • Mange muligheter for innredning med dører, bokser eller hva som passer ditt behov
  • Sybordet går akkurat i flukt med  2 av hyllene

 

 

Ulemper:

  • Bordbeinet på venstre side gjør at jeg ikke får full tilgang til nederste hyllene i Kallaxen.
  • Den kunne med fordel vært litt høyere så jeg fikk utnyttet plassen bedre (men til gjengjeld får jeg plass til ullteppene på toppen)

 

Stoffskapet

 

Stoffskapet er et Bestå fra Ikea, som er et tredelt skap. Kan deles og settes horisontalt som skjenk / tv-benk om ønskelig.

 

Mål: 193 x 60 x 42 cm

 

Fordeler:

  • Høyde
  • God plass til stoff

 

Ulemper:

  • Skuffene er litt grunne når det er 4 stk, og rommer derfor ikke all verden. (Hadde jeg ikke hatt Kallax-hylla hadde jeg sikkert hatt mer bruk for disse skuffene.
  • Jeg vurderer å kjøpe Pax skap 75 cm bredt, så det fyller opp hullet mellom Kallax og Bestå (i tillegg til at jeg kan få plass til vinter / sommerklær på stang øverst i skapet)
PAX garderobeskapstamme hvit 74.8 cm 75 cm 58.0 cm 201.2 cm 58 cm 201 cm
Skapet til høyre er Pax 201 * 75 cm (bildet lånt fra Ikea.no)

 

Skapet til høyre har omtrent slik løsning jeg ville valgt. Uten hylle på toppen, og med trådkurver nederst for å oppbevare stoff. Det skal sies jeg liker helst hyller for stofflagring, da jeg syns det ser mer butikk-aktig ut. Så jeg er usikker på om jeg blir fornøyd med denne løsningen. Men på den andre siden hadde jeg fått mer plass til vinter- / sommerjakker (som jeg ikke har noen løsning for i dag).

 

 

Endring av planløsningen

Men ikke nok med at jeg er halvveis fornøyd med møblene, så vurderer jeg også å endre hele planløsningen på rommet.

I kroken hvor Bestå og Kallax-hylla står i dag er det ca 156 cm langt. Det vil si jeg kan få inn et Linnmon / Alex skrivebord fra Ikea. Da ville hjørnet blitt akkurat fyllt opp, og rommet i utgangspunktet sett mer ryddig ut.

 

Mål: 150 x 75 cm

 

LINNMON / ALEX bord hvit 150 cm 75 cm 74 cm
Linnmon / Alex bord 150 x 75 cm (Bildet lån fra ikea.no)

 

I Alex skuffeseksjonen kunne jeg fått plass til de smådelene som jeg i dag har i Kallax-hylla (glidelåser, nåler, trykknapper osv).

Etter som at det skrivebordet er 30 cm lengre enn det jeg har i dag, tror jeg det ville blitt bedre plass til føttene under sybordet (og mer plass til å sy på). I tillegg er det også bredere enn det sybordet jeg har i dag.

Jeg vurderer også kun å kjøpe Linnmon bordplate (150 x 75 cm), og sette Kallax-hylle (77 x 77 cm) under hver ende på bordet (istedet for bordbein).

 

LINNMON bordplate hvit 150 cm 75 cm 3.4 cm 50 kg
Linnmon bordplate 150 x 75 cm. (Bildet lån fra Ikea.no)

 

KALLAX hylle hvit 77 cm 39 cm 77 cm 13 kg 20 kg
Kallax hylle 77 x 77 cm (Bildet lånt fra Ikea.no)

 

Ved å velge denne løsningen ville jeg fått plass til mye av det jeg har i den store Kallax-hylla jeg har i dag, og plassmessig ville jeg ikke tapt noe på å bytte møbler.

Men da ville jeg jo så klart ha en utfordring hvor jeg skal plassere stoffskapet mitt.

 

 

Et annet alternativ er å kombinere sybord og pc-pult. I dag har jeg en egen pult for pc, så jeg har dobbelt opp med bord på rommet.

Jeg har vurdert et Linnmon / Alex bord fra ikea.

 

Mål: 200 x 60 cm

LINNMON / ALEX bord hvit 200 cm 60 cm 74 cm
Linnmon / Alex bord 200 x 60 cm. (Bildet lånt fra Ikea.no)

 

 

Dette bordet har jeg sett mange som benytter som sybord. Jeg er heller mer skeptisk til å kombinere det med et pc-bord. I tillegg ville jeg da være nødt til å sette bordet langs veggen ved vinduet (der hvor sybordet står i dag), og jeg er usikker på om jeg får nok plass til både 2 symaskiner og dobbelt sett med pc-skjermer på bordet.

Da ville stoffskapet plasseres der hvor pc-pulten står i dag. Det ville også utgjøre at jeg kunne fått plass til et større garderobeskap / stofflager enn hva jeg har i dag.

 

Det er alt for mange tanker som surrer i topplokket rundt syrommet nå for tiden. Setter stor pris på innspill, om noen har det.

 

.Frk Bartnes

Følg meg gjerne på Instagram: Frkbartnes

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg