Endelig tilbake til blogging etter flere måneder i dvale

Nå har det vært helt stille fra meg her på bloggen de siste 3 månedene… Men jeg har vært mer aktiv enn noen gang i sosiale medier. Det har skjedd mer enn noen gang i min sy- og strikkeverden, så det er på tide med en liten oppdatering.

 

View this post on Instagram

Endelig kan jeg fortelle at #systreamen er lansert 🧵✂️ For deg som syr, eller har lyst til å sy. Møt andre syere – inspirer andre og bli inspirert. Link i bio ➡️ En lite intro kjøres i gang ikveld

A post shared by Frøken Bartnes (@frkbartnes) on

11. august lanserte jeg #systreamen, som er direktesendt sying fra mitt syrom. Jeg har erklært meg som Norges første systreamer. Vågalt kanskje, men så langt har jeg ikke hørt om noen andre systreamere. Så va er egentlig en systreamer, eller streamer for den saks skyld?

Tradisjonelt så er en streamer en som sender live (streamer) når han / hun spiller videospill (gamer). Og dette er akkurat bakgrunnen for tanken om systreaming. Jeg har vært en aktiv gamer selv de siste 10 årene, men oppdaget streamingplattformen Twitch først i sommer. Jeg ble så inspirert av en kvinnelig norsk streamer, og jeg startet selv å streame på Twitch i sommer. Samtidig vokste tanken om å starte opp en systream.

Det er mange syere som har egen Youtube-kanal i dag, som legger jevnlig ut sy-tutorials. Og både på snap og Instagram er det mange syere som daglig legger ut “direktesying”, men en ting har alle disse sosiale mediene til felles – det er fullt mulig å redigere, fjerne og selektere det som blir lagt ut.

Særlig det siste året har jeg fulgt en rekke sygrupper på Facebook og syere på Instagram. Som helt fersk hobbysyer ble mitt inntrykk at alle syr helt “perfekte” plagg, som ble litt demotiverende på en måte. For hvorfor får ikke jeg til mine plagg like pene? Jeg har sittet utallig timer og irritert meg grønn på hva som står i syveiledningene, sydd meg fast i jerseystoffet og til slutt blitt ferdig med et halvgreit plagg.

 

Tanken min bak #systreamen er at det skal være direktesendt sying, men alle fordeler og ulemper det kan medføre. På direkten har jeg sydd meg fast i stoff et, brukt sprettopp-kniven, ikke forstått hva jeg skal gjøre og fått til halvgreie plagg. Men jeg tror også dette er ganske autentisk hvordan mange har det på sitt eget syrom. I tillegg vil jeg gi seere en mulighet for å stille spørsmål, dele av sin erfaring og kunnskap, samt mulighet for å “bli kjent med” andre syere. Det er som å få syklubben inn i sin egen stue. Jeg har sendt fast hver tirsdag kl 2030, men opptakene ligger på Youtube-kanalen, så det er fullt mulig å se de til helt andre tidspunkt.

Nå har #systreamen sendt 9 direktesendinger, og jeg har sydd munnbind, luer, pannebånd, genser, skjørt, bukse og snekret sammen et klippebord.

 

Her kan du sjekke ut YouTube-kanalen min.

 

I starten av oktober lanserte jeg #systreamen spesial, hvor jeg tar #systreamen et steg videre. Det er forhåndsinnspilte små videoer med syrelaterte tips og triks.

Jeg håper at #systreamen kan være til inspirasjon og motivasjon for syinteresserte – enten om man har lyst til å prøve og sy for første gang, eller om man vurderer å ta opp en støvete symaskin fra kjelleren som ikke har sett dagens lys på flere år.

 

Jeg har alltid mange ideer i hodet, og prøver å sette til livs de fleste av de. For et par uker siden lanserte jeg Made by Frk Bartnes, som er selvlagdeprodukt innenfor perledesign, søm og strikk.

Det første produktet jeg lanserte er Perledesign Halloween, som er perfekt nå når vi nærmer oss Halloween. Perling har for meg blitt en perfekt måte å roe ned fra hverdagens stress og rutiner, men også en perfekt mulighet for å være kreativ.

 

Samtidig som Made by Frk Bartnes ble lansert, åpnet jeg også min egen nettbutikk. I tillegg til perledesign har jeg også lagt ut mine håndstrikkede kjøkkenkluter i forskjellige farger og design. En hyggelig gave til vert/vertinnen, julegave eller en hyggelig oppmerksomhet til noen man bryr seg om.

 

Da er bloggen oppdatert, og målet er at jeg skal bli mer aktiv her igjen.

 

.Frk Bartnes

 

Du finner meg i sosiale medier:
Instagram Frk Bartnes og Made by Frk Bartnes
YouTube
Facebook
0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg