Hvordan tjene penger i sosiale medier

Jeg syns sosiale medier er ekstremt spennende. Jeg vokste opp uten Internett og sosiale medier, men i voksen alder har jeg fått en stor interesse av å teste og utforske nye løsninger, nye plattformer og teste hva som er mulig.

 

Tjener jeg penger på sosiale medier?

For å være dønn ærlig har også mine delinger i sosiale medier åpnet noen dører for samarbeid med leverandører og anerkjente merker, som selvfølgelig også er en drivkraft i seg selv.

Men tjener jeg penger på sosiale medier? Det er et klart og rungede nei fra meg. Så lenge man er på mitt “nivå”, er alt gratisjobbing.

 

Sosiale medier og inntektspotensialet

De ulike sosiale medie-plattformene har ulike minimumskrav du må innfri før du kan drømme om å tjene penger av sosiale medier.

 

YouTube

YouTube har et partnerprogram, som gjør at du kan tjene penger på reklame som vises på din YouTube-kanal. Hva skal til for å tjene penger?

I utgangspunktet trenger du minimum 1000 følgere på kanalen din og 4000 seertimer. Kort og litt forenklet vil det si at dine videoer må ses i 240 000 minutter. For å sette det i perspektiv – en person må sitte konstant å se på videoene dine i 24 timer i døgnet i 167 dager. Da har du nådd 4000 seertimer. Før denne tid tjener du ikke en krone på YouTube.

Det vil si har du en video som varer i 10 minutter, må denne vises 24 000 (!) ganger. Men dette forutsetter så klart at hvert eneste minutt av videoens 10 minutter også sees. Min erfaring er at mange ser kun en brøkdel av videoene før de drar videre. Dette gjør jeg selv også.

Jeg har hatt en forholdsvis aktiv YouTube-kanal i ca. 1,5 år, hvor jeg har postet mer eller mindre jevnlig. Jeg tok en beregning før jul, og fant ut at for min del vil det ta enda 3 år før jeg når 4000 seertimer og kan drømme om å tjene min første kroner på YouTube. Dette kan ta motivasjonen fra de fleste.

 

Instagram og TikTok

Min erfaring er at før man kan håpe på å tjene noe på Instagram og TikTok, må man ha over 100 000 følgere.

 

Her er et par eksempler på hvor mange følgere kjente personer har:

    • Mads Hansen – 507 000 følgere
    • Jenny Skavland – 480 000 følgere
    • Ida Gran Jansen – 193 000 følgere
    • Niklas Baarli – 81 000 følgere
    • Isak Dreyer – 74 000 følgere

Sannsynligheten for at jeg blir 1/5 like kjent som Mads Hansen eller Jenny Skavland? Større sjanse for at jeg vinner på lørdagens lotto. Der har jeg i det minste vunnet 50 kroner to ganger på ett år.

Det er heller ikke nødvendigvis sosiale medier i seg selv som gjør at influencere tjener penger. Mange influencere tjener penger på å reklamere for produkt i sosiale medier, altså de blir tilbudt et pengebeløp for å skrive eller poste bilde av et spesifikt produkt.

For en stund siden så jeg HBO-dokumentaren Fake Famous, som viser vanlig folks vei fra ukjent til influencer-kjendis. Er det mulig? Ja. Men det skal også sies at dokumentaren viser at det er “lett” og “vanlig” å kjøpe følgere, likes, kommentarer på Instagram-postene. Dette er også et vanlig “problem” blant norske influencere.

 

Blogg.no

Blogg.no har også et partnerprogram. For å ha mulighet for inntekt på blogg.no må man ha minst 1000 sidevisninger pr måned. Jeg har ikke tjent en eneste kroner på bloggen min.

Nå skal det sies at bloggen min har ligget brakk i 1 år, men det skal også mange clickbait-overskrifter til for å nå 1000 sidevisninger for en helt ukjent person som meg.

Jeg gjorde en test på miniblogg.no for en tid tilbake med clickbait-overskrifter, bare for å se resultatet av dette. Jeg hadde 3 visninger på ett døgn.

 

Veien til penger i sosiale medier

Dedikasjon dedikasjon dedikasjon.

Har du “all tid i verden”?, da har du større sjanser enn meg. Du må gi av deg selv, utlevere deg selv, sette deg inn i hvordan sosiale medier fungerer, hva som “selger” og være aktiv over en lang periode.

Det er ikke gjort over natten å bli “stor” i sosiale medier. Målrettet jobbing over (kanskje) flere år er steg på veien.

 

For min del er ikke fame and money oppnåelig i sosiale medier, da mine hobbyer og bruk av sosiale medier er noe jeg syns er gøy å gjøre når tiden strekker til. Det er et stykke ned på prioriteringslisten min, så da sier det seg selv at jeg eliminerer mine egne muligheter raskt.

 

Nå føles det veldig merkelig at jeg skal oppfordre deg til å følge meg i sosiale medier, etter at jeg har skrevet et innlegg om hva som skal til for at jeg skal tjene penger av sosiale medier. Den som har lyst kan jo stikke innom min Instagram eller YouTube om du strikk, søm, bujo, planter eller bare har lyst til å se hva jeg driver på med. Henger du med meg i de neste 3 årene eller ser en av YouTube-videoene mine 24 000 ganger, så kanskje jeg kan tjene 1 krone på YouTube.

 

.FrkBartnes

3 kommentarer
    1. Så flott og realistisk innlegg! Det er vanskelig, spesielt i en verden med så mange tilbydere, å skille seg noe særlig ut. Også kan det være vanskelig å bli stor i Norge når man har et nisjeprodukt, som det er en naturlig begrensning på hvor mange man klarer å engasjere i. Vi heier på deg!💫

      1. Takk!! Jeg tror mange har en annen oppfatning hvor “lett” det er å bli influencer og hvor “lettjente” penger sosiale medier er. Det er lett å tro at andre lykkes langt bedre enn seg selv og man forstår ikke hva man gjør “feil”. Jeg syns det er viktig at noen også forteller om den motsatte enden av skalaen, hvor man tjener ingen ting. Så hvis “tid er penger”, så taper jeg masse penger hver dag 😉

    2. Takk og takk for at du gir et realistisk bilde, på hva vi som ønsker å starte en blogg, har i vente. Da slipper jeg i alle fall å bli så skuffet hvis ingen ser eller svarer på noe av det jeg publiserer. GOD JUL!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg