Nøkkelen til suksess

Jeg har fått flere spørsmål om hvilken symaskin jeg bruker.

Dette er symaskinen jeg syr med. Det er en Janome Skyline S5 jeg har fått lån av Klar, ferdig, Sy!

Symaskinien er absolutt en langt mer avansert symaskin enn hva jeg trenger, og ikke det man trenger å kjøpe første gangen man skal sy. Dette er min 2. symaskin. Jeg kjøpte en billig starter-maskin i fjor høst, da jeg skulle sy for første gang. Jeg satt nattetime etter nattetime eitrende forbanna over maskina, tråden som floka seg under stoffet, stoffet som satt fast osv….

Jeg trodde det var symaskina det var noe “feil” med, og tenkte jeg hadde kjøpt en “drittmaskin”. Men det jeg har lært det siste halve året er at det har ingen betydning hvor dyr symaskina er, så lenge du syr med feil nål. Jeg hadde jo hørt om at folk byttet nåler, men det hørtes bare skummelt og vanskelig ut. Men jeg fikk også smertelig erfare at selv med denne dyre maskina, skjedde det samme.

Så ble jeg klar over at riktig synål har (nesten) alt å si. Her er en rask oversikt over de vanligste synålene.

Universalnål

Dette er en standard nål som de fleste symaskiner kommer med, og en god nål for både bomull, lin, flanell og cord. Det er gjerne en universalnål som følger med symaskina når du kjøper den ny.

 

Stretchnål

Jeg syr aller mest i jersey-stoff, som er et mykt og godt stoff med masse stretch. Perfekt til f.eks. barneklær. Men det krever også en nål som er beregnet for stretch. Nåla er heller ikke for tykk, slik at man får stygge hull der nåla går igjennom stoffet.

 

Jeansnål

 

Dersom du skal sy i jeansstoff eller ullpledd (som jeg har sydd mye i), så trenger du en sterkere nål – som både er sterk nok til å gå igjennom stoffet, men også tykk nok til at den ikke brekker.

 

Tvillingnål

Dette er en nål som bestå av 2 synåler ved siden av hverandre. Den brukes til å sy 2 parallelle sømmer, f.eks. til opplegg eller kanting. Det fins også tvillingnåler ut fra hvilket stoff du skal sy i.

Du kan lese eget innlegg om tvillingnål her.

 

Skifte nål

Når du skal skifte nål, så løsner du først den nåla som står i symaskina.

Det følger ofte med et skrujern når du kjøper symaskin. Dette bruker du for å løsne skruen.

 

Du trenger ikke å skru den helt opp, men nok til at nåla løsner.

 

Synålene har en flat og en rund side. Den flate siden skal vende bakover når du setter på plass synåla. Hold nåla fast med ei hånd, mens du strammer skruen med den andre hånda. Etterstram med skruejernet.

 

 

.FrkBartnes

Følg meg gjerne på Instagram: FrkBartnes

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg