Skjerp dere og vær et godt forbilde

Det er ikke ofte jeg uttrykker irritasjon og vrede i sosiale medier, men nå må jeg få ut det som har irritert meg en stund. Det rettes en litt streng Karen-pekefinger i retning de, som jeg mener bidrar til et usunt kroppspress og en urealistisk oppfatning til klesstørrelser.

 

Da jeg var ung hadde vi ikke internett hjemme, og sosiale medier var et ukjent begrep. I dag vokser mange barn og ungdom opp med mobil, nettbrett, pc, internett og sosiale medier fra de er veldig små, og det blir ikke bedre når de kommer i tenårene. Jeg selv har sett at dagens barn og unge har et helt annet kroppspress og kroppsfokus, enn hva jeg vokste opp med. Hver eneste dag og gjerne mange ganger om dagen blir barn og unge utsatt for mer eller mindre kroppspress gjennom sosiale medier, hvor man får inntrykk av hvordan «idealkroppen» skal være.  Realiteten er også at mange unge sliter med dårlig selvbilde, spiseforstyrrelser, selvskading og annen psykisk sykdom.

 

Jeg har de siste årene brukt sosiale medier mye for å få inspirasjon til nye søm- og strikkeprosjekt. Jeg syns det er herlig at mange der ute eksponerer seg med sine nydelige selvsydde og selvsydde klær, og er stolt av den jobben de har gjort. Kropper i alle størrelser, former og aldre hedres med selvsydde og selvstrikkede klær. Det liker jeg!

 

Jeg vil gjerne fremheve Ida Victoria Grønbekk, som er den mønsterdesigneren som jeg bruker mest. Hvorfor? Denne gangen er det ikke fordi hun lager herlige symønster, som kan tilpasses etter eget ønske og som passer min kropp. Nei, denne gangen er det fordi Ida Victoria har størrelser opp til 4XL. Altså, kan det gjøres bedre? Hun har også i flere av sine mønster brukt bilder av modeller, som bruker andre størrelser enn XS. Det syns jeg er herlig å se. For det er de færreste av oss som er XS, i alle fall i følge NRK-dokumentaren til Ronny Brede Aase. Heller tvert om.

 

Motpolen til dette er norske symønsterdesignerne, som jeg mener heller bidrar til kroppspress enn å hedre de kroppene hver av oss har. Ikke misforstå meg nå. Det det at kjendiser har en annen kroppsfasong enn min egen, er for all del helt ok. Det jeg er opptatt er hvordan markedsføringen mot barn og unge gjøres. Når noen bruker bevisst sin kjendisstatus for å tjene penger, så mener jeg at man har et ekstra ansvar for ikke å bidra til et større kroppspress enn nødvendig.

Jeg har gått igjennom flere mønster fra noen av Norges mest kjente symønsterdesignere og søm-influencere. Det skal sies at disse har lansert mønster fra XXS til XXXL, så sånn sett har de gjort «jobben sin».

 

Jeg har ingen kropp som er støpt i standardformen, som butikkene eller mønsterdesignerne bruker. Jeg er enten for lav i forhold til formen, eller for «fluffy» i forhold til høyden sett i forhold til størrelsen jeg «burde» gått inn i. Jeg bruker vanligvis S/M i de fleste klær, litt ut fra hvilken passform klærne har. Det jeg reagerer på er  hvilke størrelser enkelte mønsterdesignere bruker i sine symønster. Jeg må nemlig sy størrelse XL for å passe inn i flere av de norske symønstrene jeg har funnet. Det får meg til å reagere og rette en Karen-finger mot disse designerne.

 

Altså, ikke misforstå meg. Jeg vet jeg ikke er Instagram-influencer-tynn eller «modelltynn», og det er helt greit for meg. Jeg kan så klart bare droppe å kjøpe disse mønstrene, og det er jo helt klart at jeg også gjør.

 

Men til særlig til  dere som markedsfører dere mot barn og unge – skjerp dere og vær et godt forbilde! Dere har faktisk et langt større ansvar enn de som retter seg mot voksne mennesker. Dere bidrar til et unødvendig kroppspress ved at en helt vanlig sunn ungdom må bruke flere størrelser større enn man vanligvis gjør, fordi størrelsestabellen stemmer ikke med realistisk kroppsstørrelse. Jeg stiller et stort spørsmålstegn hvorvidt disse mønstrene er sendt til testsøm til et representativt utvalg av kvinnekroppen i flere alder og størrelser. Jeg har fulgt med disse mønsterdesignerne i sosiale medier over lengre tid, og der synes som at mønstrene har blitt litt til under veis når man selv syr plaggene ut fra egen passform.

 

Vi som er voksne mennesker har et ansvar for barn og unge. Influencere og kjendiser har et større ansvar enn andre for å fremstå som gode forbilder.

 

Jeg har valgt ikke å navngi verken designere, merkevare, enkeltpersoner eller firma i dette innlegget. Det er for meg ikke poenget. For meg gjelder det å sette fokus på at offentlige personer, som særlig retter markedsføringen sin mot unge mennesker har et langt større ansvar enn andre når det kommer til å være et godt forbilde og ikke bidra til kroppspress. 

 

FrkBartnes 🧡

Du finner meg på også på YouTube og Instagram.

1 kommentar
    1. Fint innlegg med et viktig tema 🙂 Vil bare slenge inn litt opplysning som mange kanskje ikke er så klar over. I symønsterverden brukes andre måletabeller enn de som brukes til konfeksjonssøm. Sistnevnte har gjennom årene vokst i takt med en verdensbefolkning som stadig blir både høyere og større enn tidligere, mens målene på symønster stort sett har stått på stedet hvil. Stadig flere indie-designere tar i bruk måletabeller som matcher konfeksjonsstørrelsene, men det finnes mange som holder fast ved de tradisjonelle målene.

      Da jeg selv startet opp som mønsterdesigner brukte jeg “gamle” standardmål, men innså fort at disse tallene rett og slett er utdatert og har valgt å endre mine mønster i ettertid.

      Ingen unnskylding, men heller en liten forklaring på hvorfor symønster kan sprike så mye i størrelse. Gå alltid ut fra målene og ikke navnet på størrelsen 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg