Sy bukse

Jeg har sydd en matchende bukse til trøyen jeg sydde i går. Mønsteret er ganske basic, og fremgangsmåten kan brukes på lignende mønster.

Mønster: Enkel bukse til barn fra Ida Victoria.

Stoff fra Stoff og stil

 

Også disse delene klippet jeg i forrige uke, og buksa tok overraskende kort tid å sy. Jeg lar alltid stoffet ligge på mønsterert frem til plagget skal sys. Da er det enklere å holde orden på delene, og hvilke deler som er speilvendte.

 

Legg buksedelene rett mot rett

Legg først begge forstykkene rett mot rett og nål fast i skrittbuen. Gjør det samme med bakstykkene. Sy enten med overlock eller sikksakk på vanlig symaskin over hele skrittbuen.

 

Jeg har merket bakstykket med clips nederst på buksebeinet for å holde for- og bakstykket adskilte fra hverandre.

Da var skrittbuen sydd sammen. Neste steg er å sy sammen delene til hverandre.

 

Nål fast delene i hverandre

Sy fra innsiden av det ene beinet, opp til skrittet og ned til hele det andre beinet. I sys det en søm i hver av sidene på buksa.

 

Tips for å unngå at stoffene forskyver seg

Jeg nåler også litt på kanten som ikke skal sys sammen. Da unngår du (forhåpentligvis) at stoffdelene forskyver seg når du tar av nålene for å starte å sy.

 

Buksa sydd sammen 

Nå er det klart for ribb i livet. Størrelsen er avhengig av barnets livvidde.

 

Ribbemål = cm livvidde * 0,8

Ribbemål = cm livvidde * 0,8

Jeg klipper ribben vannrett på stoffet, slik at det blir mest mulig stretch i kanten.

 

Rett mot rett

Legg ribben dobbelt rett mot rett, og sy i enden. Syr du med sikksakk på vanlig symaskin, deler du sømmen og stryker delene hver til sin side slik at sømmen ligger penest mulig etterpå. Dette trenger du ikke å gjøre med overlocksøm.

 

Enten med nål eller et slikt kjent redskap

Fest trådene

 

Vreng ribben halvveis

Stoffet ligger dobbelt, og skjøtene måtes.

Rettsiden av ribben skal ligge på utsiden og innsiden. Vrangsiden av stoffet ligger mot hverandre.

Del ribben i 4 like deler

Sett en nål midt frem og bak på ribben, og i begge sidene.

 

Nå skal ribbkanten nåles til buksen rett mot rett. Fest først ribben midt frem og bak, samt sidene på buksa slik at du møter sømmene.

 

Deretter fester du resten av ribben. Ikke strekk i stoffet, kun ribben.

Sy med overlock eller sikksakk på vanlig symaskin rundt hele.

 

Slik ser det ut ved bruk av overlocks-søm.

 

Støttestikling

Jeg syr en støttestikling ca 2 mm nedenfor ribbkanten for at sømmonnet på innsiden skal ligge penere og tettere mot buksen.

 

På samme måte syr du ribb mederst på beina. Målene vil være avhengig av størrelsen på plagget.

 

Da var min første bukse ferdigsydd, og ble veldig fornøyd.

 

.FrkBartnes

Følg meg gjerne på Instagram: FrkBartnes

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg