Sy glidelås

Glidelås har vært en av mine store frykter. Da jeg begynte å sy og det første halve året, så fryktet jeg glidelås så inderlig.

 

Jeg ble virkelig satt på prøve da jeg fikk testsy for Ingrid Vik Lysne og Ingrid Bergtun fra Nrk Symesterskapet. Da ble jeg tvunget til å sy glidelås for først gang.

Nå syns jeg glidelås er langt mindre skummelt, og det er ikke så veldig vanskelig når man først kommer i gang. Jeg har laget en liten syveiledning på hvordan man kan sy glidelås, som kanskje gjør det lettere for den som aldri har prøv det før.

 

Først legger du glidelåsen ved siden av stoffet den veien glidelåsen skal være når den er sydd på.

 

Legg glidelåsen over på stoffet slik at rettsiden av glidelåsen er mot rettsiden av stoffet. Altså baksiden av glidelåsen vender opp.

 

Åpne glidelåsen, uten at du vender den eller flytter på den.

 

Nå skal første del av glidelåsen sys på plagget. Hvordan glidelåsen skal ligge i forhold til plagget vil variere fra plagg til plagg. Men i som regel skal den øverste metallbiten ligge ca 2 mm fra det som vil være kanten av plagget når det er ferdig sydd.

Her syr jeg med fôr (sort med trær), som skal brettes ned på baksiden. Derfor er metallbiten 2 mm ned på det grønne stoffet (som vil være toppen av plagget når det er sydd ferdig).

 

Clips eller nål fast glidelåsen langs kanten av skjørtet.

Så sys glidelåsen fast med en glidelåsfot hele veien ned.

 

Tilsvarende gjør du på den motsatte siden av plagget, hvor den andre delen av glidelåsen skal festes. Rettsiden av gildelåsen legger du ned på rettsiden av plagget. Glidelåsens bakside vender nå opp.

 

Det fins flere forskjellige glidelåsføtter. Noen skjuler det meste av gllidelåsen slik at den blir såkalt “skjult glidelås” i plagget. Andre glidelåsføtter gjør at mer av stoffet rundt glidelåsen er synlig. Dette gir forskjellige effekter, og hvilken du velger å bruke er avhengig av hvilket uttrykk ditt plagg skal ha.

Nå er begge glidelåsdelene sydd på. Når du vender glidelåsene utover igjen, så kan plagget lukkes. Det vil si at den sorte delen av glidelåsen vil gjemmes på baksiden av plagget.

Hvordan du skjuler toppen og bunnen av glidelåsen vil være avhengig av hvilket plagg du har. Jeg har sydd et høstskjørt, og du kan se hvordan jeg gjorde det på dette her.

 

.FrkBartnes

Følg meg gjerne på Instagram: FrkBartnes

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg