Sy underlag til turstolen

På mang en turer det siste året har jeg irritert meg over at beina på turstolen går ned i bakken.

 

I stedet for å bruke rundt kr 400 på et såkalt Ground Sheet, så tenkte jeg at jeg skulle prøve å sy et selv. Endelig har jeg fått tid til å lage denne tutorialen også.

 

Stoff: Dralon mørk grå melert teflon belagt fra Stoff og Stil

Tråd: Møbeltråd fra Stoff og Stil

 

Det første du må gjøre er å måle avstanden mellom føttene på stolen. Min stol var 39 cm mellom hver fort.

 

Etter som stoffet ikke er strekkbart, valgte jeg å klippe ut en bit som var 41 x 41 cm. Da må ikke trekket tres på beina, men her kan du selv velge hvordan du ønsker å ha det.

 

Da var delene klippet ut.

De 8 trekantene skal bli hjørnene på, som skal hindre at stolbeina faller ut av stoffet. Beina på stolen min var ikke å store, og derfor klippet jeg ut trekanter som var 5 cm på hver kortside.

 

Overlock eller sy med sikksakk på vanlig symaskin langs kantene på begge hovedstoffene. Du trenger strengt tatt ikke å gjør dette, da sømmene blir på innsiden av trekket, men i frykt for at det skal rakne langs kanten gjorde jeg dette.

 

 

Det neste steget er å sy sammen 4 hjørner. Legg 2 og 2 trekanter med rett mot rett og sy med rettsøm langs de 2 korteste endene.

 

Brett trekanten med rettsidene ut, og stryk over med et strykejern.

 

Da skal de sys på rett mot rett i hver sitt hjørne av et av hovestoffene med rettsøm langs kortsidene.

 

 

Da var hjørnene sydd på.

 

Legg hovedstoffet rett mot rett og sy med rettsøm rett innenfor overlocksømmen. Start midt på den ene siden, og sy hele veien rundt foruten siste 10 cm.

 

Vreng trekket ut gjennom hullet og sy sammen åpningen for hånd eller med symaskin.

 

Da var trekket ferdig. Etter som trekket blir skittent og bløtt ved bruk i terrenget, så var ikke utseende det viktigste denne gangen.

Passet helt perfekt til stolen 👌

 

Det ble brukt samme helg og var stor suksess. Ble utrolig møkkete og bløtt grunnet myrterreng, men ble som nytt etter en vask i maskina.

 

.Frk Bartnes

Følg meg gjerne på Instagram: Frkbartnes

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg