Historien bak Frk Bartnes

Det startet i tenårene…

Jeg har alltid vært veldig glad i håndarbeid, og startet tidlig med brodering, strikking og hekling. Forming var utvilsomt favorittfaget mitt på ungdomsskolen. Jeg husker godt i 7. klassen da vi fikk i oppgave å strikke votter, som jeg så klart ble ferdig med ganske så raskt. I tillegg strikket jeg skjerf, lue og sokker – og ble “hjelpelærer” i klassen. Da jeg var 15 år strikket jeg min første kofte.

Jeg hadde en lang strikkepause de neste 10 årene, men for ca 15 år siden tok jeg opp strikkehobbyen og har siden det strikket store og små plagg.

Strikking ar blitt en “nødvendighet” for meg for at jeg skal klare å holde meg våken under film og serier etter en langs arbeidsdag og arbeidsuke. Før corona brukte jeg også tiden på kollektivtrafikken til og fra jobb til strikking.

De siste årene har jeg vært teststrikker for flere store designere i Norge, og jeg er i dag fast teststrikker for Strikkemekka.

Jeg har alltid ett eller flere strikkeprosjekt på gang, og har gjerne flere prosjekt planlagt fremover i tid.

 

Teststrikk for Strikkemekka

 

 

En drøm om å sy

Jeg har alltid hatt en drøm om å lære meg sying, og jeg har alltid sett med misunnelse i øynene på alle som syr. Det nærmeste jeg har kommet å sy i oppveksten var korssting i barneskolealder og putesying på ungdomsskolen.

Høsten 2019 ble jeg inspirert av ei venninne som syr, og jeg falt pladask da jeg så NRK Symesterskapet. Jeg kjøpte meg symaskin, og uten noen forkunnskap sydde jeg mitt første plagg – en singlet av alle ting. Dette var startsskuddet for Frk Bartnes.

Jeg opprettet en Instagramkontoen FrkBartnes, som jeg i utgangspunktet trodde skulle ha overvekt av strikking grunnet manglende kunnskap om sying. Men etter hvert som tiden har gått har det blitt mer og mer sying.

 

Det første plagget jeg sydde

 

#Tepppeprosjektet blir lansert

Jeg er ei dame med masse ideer i hodet, og jeg prøver å sette til livs de fleste av de som er “liv laga”. Inspirert av Petter Uteligger lanserte jeg høsten 2019 #teppeprosjektet. Et prosjekt som har fokus på å hjelpe andre og de som ikke er like heldige som kanskje deg og meg.

Jeg tok en sjans og henvendte meg til potensielle samarbeidspartnere, og fikk med meg Ingrid Bergtun og Ingrid Vik Lysne akkurat hadde lansert #ingridjakka, og jeg fikk sponset mønsteret til å sy jakker til prosjektet. Jakkene ble donert til Kirkens Bymisjon i Trondheim, som solgte disse i sin butikk til inntekt for sitt arbeid. I tillegg var jeg så heldig å få med meg Klar, ferdig, sy! i Trondheim, som lånte meg symaskin og utstyr til prosjektet.

Jeg fikk også med meg en annen syer, og til sammen sydde vi 5 jakker på 2 måneder og leverte disse til Kirkens Bymisjon i Trondheim før jul 2019.

I løpet av vinteren 2019 utvidet jeg #teppeprosjektet, og jeg har også sydd plagg til Nyfødtintensiven på St Olavs Hospital i Trondheim. Dette er plagg til prematurbarna på sykehuset, og ansiktskluter, sengetepper og annet som de har bruk for på St Olavs Hospital. Men i stedet for de vanlige sykehustekstilene bruker jeg fargerike tekstiler, for å lyse opp i en hverdag for barna og foreldrene som er innlagt på sykehuset.

#Systreamen blir til

Høsten 2020 startet jeg #systreamen, som den første (?) systreameren i Norge.

Tanken bak #systreamen er at det skal være direktesendt sying, men alle fordeler og ulemper det kan medføre. På direkten har jeg sydd meg fast i stoff et, brukt sprettopp-kniven, ikke forstått hva jeg skal gjøre og fått til halvgreie plagg. Men jeg tror også dette er ganske autentisk hvordan mange har det på sitt eget syrom. I tillegg vil jeg gi seere en mulighet for å stille spørsmål, dele av sin erfaring og kunnskap, samt mulighet for å “bli kjent med” andre syere. Det er som å få syklubben inn i sin egen stue. Jeg har sendt fast hver tirsdag kl 21:00, men opptakene ligger på Youtube-kanalen, så det er fullt mulig å se de til helt andre tidspunkt.

#Systreamen har også senere utvidet med #systreamen spesial, hvor jeg legger ut små tutorials / syrelaterte tips og triks.

Made by FrkBartnes

Da høstmørket kom til Trøndelag ble idé til virkelighet, og jeg lanserte Made by FrkBartnes.

I flere år har jeg fått forespørsler om å strikke på bestilling, og i det siste året har jeg tatt på meg flere bestillingsoppdrag innenfor søm. Det har alltid bodd en liten gründer i meg, og jeg har i mange år tenkt på å startet opp eget selskap. Tanken bak Made by FrkBartnes er å fortsette det jeg allerede har gjort i flere år.

I tillegg lanserte jeg også Perledesignet Halloweeen. For meg har perling blitt en måte å koble av fra hverdagens stress og mas, samtidig som jeg får utløp for kreativiteten min. I tillegg er det ekstra gøy å lage noe som har en bruksverdi, i stedet for å bli lagt bakerst i et skap.

 

Perledesignet Halloween Made by FrkBartnes

 

​Nettbutikken er akkurat lansert, og nye produkt blir lagt ut i nettbutikken fortløpende.

Jeg er evig takknemlig for at Made by FrkBartnes har blitt tatt så godt i mot, og at bestillingene allerede har begynt å komme.

 

Kjøkkenklut Made by FrkBartnes

 

Nå skal jeg kose meg utover vinteren med prosjektene mine, og så blir det spennende å se hva det neste prosjektet blir.

 

Fortsettelse følger…

 

 

.Frk Bartnes

Følg meg gjerne på Instagram: Frkbartnes

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg