Kroppspress og kroppsfokus sett med forskjellige øyne

I forrige uke kastet jeg ut en brannfakkel og rettet en Karen-finger mot norske mønsterdesignere. Innlegget kan du lese HER.

 

Jeg kastet brannfakkelen ut på min Instagram-konto, som skapte et langt større engasjement enn jeg hadde forventet. Innlegget var for at jeg skulle få ut min frustrasjon, men tilbakemeldingene var at det var kjempebra at jeg frontet en så viktig sak. Det kom mange tilbakemeldinger om kroppspress og kroppsfokus, og sett med forskjellige øyne.

 

Mange delte samme erfaringer som meg, at når man skal sy egne plagg må man gå opp flere størrelser i forhold til hva man bruker til vanlig. Etter som jeg ikke navnga verken mønsterdesignere, merker eller influencere så har jeg jo ikke spurt disse direkte om hvorfor er det slik. Så da kan vi vel bare lage våre egne forklaringer på dette.

 

En ting er jo at voksne mennesker opplever dette, men fokuset mitt er særlig på de som er barn og unge som opplever et unødvendig kroppspress. Det var flere tilbakemeldinger fra foreldre som opplevde at klesstørrelsene i butikkene og symønster ikke stemmer i nærheten i forhold til barnets alder. En forelder fortalte om hens tenåring på 12-13 år måtte bruke størrelse voksen XL hos HM.

 

Vi er alle forskjellige og det fins unntak i begge retninger både hos barn, unge og voksne. Vi må heller ikke glemme de som opplever negativt kroppspress/kroppsfokus den andre veien. Jeg fikk tilbakemelding fra en av mine følgere, som er i midten av 20-årene. Hen finner ikke klær i voksenavdelingen, men må gå til barneavdelingen i butikkene.

 

Kroppspress og kroppsfokus går begge veier. Det er få av oss som er støpt i formen til både butikkene og mønsterdesignerne. Og det er vel heller ikke målet (?).

 

Flere kom med tilbakemeldinger om at vi må slutte å se på størrelsen, men heller gå etter kroppsmålene. Det er jo et godt poeng, for det er likegyldig om man bruker M eller XXL så lenge man finner klær som passer – enten i butikk eller som man syr selv. Jeg er absolutt for den tanken. All kred til de som har lagt “størrelsen” på hylla. Men brorparten av oss har kanskje ikke kommet så langt enda?

Jeg syns personlig det er synd at størrelser ikke er mer standardiserte. En størrelse M burde være forholdsvis lik i både HM, Lindex, Cubus og alle andre butikker. Jeg er også motstander av størrelsen zero / 0, for alle er jo en størrelse – uansett hva den er.

 

FrkBartnes 🧡

Du finner meg på også på YouTube og Instagram.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg