Prosessen bak tutorials – tidkrevende og utbetalt

Kalenderen viser mars 2020. Norge er i lockdown. For min del var “redningen” å lage tutorials. Da fikk jeg både sydd, vært kreativ og brukt tiden min til noe “fornuftig”. Dette gjorde hverdagen min langt lettere.

Jeg la ut forholdsvis jevnlig syveiledninger på bloggen min. Jeg startet i det små på miniblogg.no som mange bloggere gjør, og var overlykkelig når bloggen ble overført til blogg.no etter forholdsvis kort tid.

Siden den gang har jeg gått over til YouTube. Jeg opprettet egen YouTube-kanal, og jeg har både livestreamet med søm og lagt ut mange videoer med sy-tutorials.

Før jeg lagde min første videotutorial visste jeg ikke på langt nær hvor mye tid som ligger bak slike videoer. All ære til alle som bruker fritiden sin på å lage tutorials til andre.

 

Selve prosessen

Jeg har selv brukt sosiale medier aktivt for å lære meg både teknikker innenfor søm og strikk, og dette er noe jeg fremdeles gjør. Det er ofte at “levende” bilder gjør det enklere å forstå hva man skal gjøre, enn kun med bilder. Jeg har også brukt både bloggen min og mine egne videotutorial som oppslagsverk senere, når jeg skal sy samme typer plagg, men har glemt hvordan man gjør deler av prosessen.

Bak en enkel tutorials ligger en lagt mer tidkrevende prosess enn hva man skulle tro. Bak en 15 sekunders Reels på Instagram, kan det ligge flere timers arbeid.

For noen dager postet jeg Hvordan strikke balaklava på min YouTube-kanal. Bak denne videoen ligger mange timers arbeid. Selve strikkingen går i utgangspunktet ganske raskt, men når man skal filme hvert steg i prosessen så bruker man langt flere timer på strikkingen enn det man vanligvis gjør. Mange ganger må jeg også strikke og filme flere ganger de samme stegene for å få videoen slik man ønsker.

I tillegg til selve filmingen, så er det mange timers etterarbeid og redigering som skal til for å poste en ferdig film. Natt til søndag gikk jeg til sengs kl 03. Da hadde jeg sittet 5 (!) timer foran pcen med redigering og etterarbeid, før filmen kunne lastes opp. Selve filmen varer kun 38 minutter. Jeg tror ikke jeg overdriver om jeg sier jeg har brukt 15-20 timer på å lage videoen med balaklavaen.

 

Drivkraften og motivasjonen

Jeg postet nylig et innlegg om hvor mye jeg tjener på å poste innlegg i sosiale medier. Det tok meg ca. 15-20 timer på å strikke og lage en tutorials om hvordan du strikker en balaklava uten å få betalt en krone. Så hvorfor gjør jeg det?

Helt fra jeg startet å sy for ca. 2,5 år siden har jeg brukt sosiale medier aktivt for å lære og bli inspirert av andre som syr og strikker.

Jeg kjenner oppriktig på en enorm glede av å laste opp og dele noe med andre. Det er de gode tilbakemeldingene som driver meg. Bare en hyggelig kommentar eller noen likes gjør at jeg blir veldig glad, og driver meg til å lage flere videoer og tutorials.

Den følelsen at man kan bety for noe for andre, inspirere andre eller hjelpe andre er for meg veldig verdifull.

Jeg skal ikke sette meg selv på en pidestall og si at jeg ikke skulle ønske jeg tjente penger på å lage videoer og poste innlegg i sosiale medier, men pr nå er den tanken så fjern fra hva som er oppnåelig innen de neste årene.

 

FrkBartnes 🧡

Du finner meg på også på YouTube og Instagram.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg